Ninja 400 Riders Forum banner

12v accessoires voor Z400?

27K views 49 replies 12 participants last post by  air-ick  
#1 ·
Ik heb gelezen dat de Z400 geen 12v-aansluiting heeft voor accessoires zoals de Ninja 400.

Iemand 12v-accessoires (bijv. usb-oplader, extra lamp) geïnstalleerd op Z400 die niet rechtstreeks van de accu komen?
Dat wil zeggen dat deze aanstaat wanneer het contact is ingeschakeld, en vice versa.

Op mijn oude motor heb ik afgetapt van de claxonkabel, die zijn eigen zekering heeft. Op die manier blaast bij problemen alleen de claxonzekering door.

#3 ·
Er zit een geschakelde 4,73v bullet connector onder het zadel. Voor mijn rizoma markeringslichten gebruikte ik de kentekenplaatverlichting, met bullet connectors die al beschikbaar waren van mijn moto-dynamics tidy tail installatie.
12090

#5 ·
Ik weet niet hoe je lichtdraden moet aftappen, maar het eerste wat ik deed was een SAE-connector aansluiten voor mijn verwarmde jas, een Stop 'n Go mini-luchtpomp. Dan kun je allerlei SAE-naar-USB-kabels krijgen. Ik heb er een voor het opladen van noodtelefoons, maar gebruik hem nooit. Ik heb gemerkt dat die reservebatterijen veel beter werken; ik vind DIT. leuk.

#6 ·
Het kentekenlicht wordt gedeeld met het rem-/achterlicht. In mijn toepassing verbruiken de led-markeringslichten een kleine hoeveelheid mA en hebben geen negatief effect op het circuit bij volle belasting.

#7 ·
Ik heb een GPS-houder met ingebouwde USB-oplader. Het zal de bestaande zekering niet overbelasten, zoals verwarmde handvatten/jas.
Best wel balen dat de Z400 geen speciale accessoirestekker heeft zoals de N400.

Ik zal proberen de richtingaanwijzerrelaiszekering aan te boren om geschakelde stroom te krijgen. Bij een kortsluiting werken alleen mijn richtingaanwijzers niet.
Als dat niet werkt, heb ik een zekeringkabel voor de batterijlader voor mijn batterij die ik kan gebruiken, maar het is geen geschakelde stroom (altijd aan).

Attachments

#9 ·
Goed idee om te doen als ik mijn nette staart moet installeren!
Ik kan de achterlichtdraad (geschakelde stroom) gebruiken voor een relais dat stroom van de batterij haalt (ik zal de acculaderkabel hergebruiken die een zekering heeft).
Je zou altijd een relais kunnen installeren van een gezekerde kabel die van de batterij komt en bediend wordt door een draad van geschakelde stroom.

#12 ·
Ik denk dat dit de beste manier is voor de Z400 om een geschakeld stopcontact te krijgen.

Vind je het erg om de details van je installatie te delen? Waar heb je het relais vandaan en wat voor soort? En welke draad heb je afgetapt om geschakelde stroom te krijgen?

Aangeschaft en geïnstalleerd mini-automotive relais zoals voorgesteld door atomic monkey. Geschakelde stroom naar SAE-connector aan de voorkant gevoed. Nu heb ik een voltmeter en USB-aansluiting tot mijn beschikking.

#15 ·
Even een snelle gedachte. De output van de dynamo lijkt vrij klein, ik denk dat ik in mijn achterhoofd zou houden om af en toe 's nachts een onderhoudslading te doen om de batterij op peil te houden.
Dat heb ik niet nodig, want ik rijd rond bij het rode toerental! (Nu hij zachtjes is ingereden.) :cool:
Image

#14 ·
Ik had het relais liggen, het is een standaard 12 volt zoals een fanrelais in een zekeringkast van een auto. Auto-onderdelenwinkels hebben ze misschien met een zeer lage stroomafname voor de spoel. De relaisspoel gezekerd op 1/4 ampère van de achterlichtdraad. Op die manier is er geen kans dat het achterlicht uitvalt. Gebruikte ook frame-aarde in plaats van de negatieve pool van de accu. Alle USB/SAE/voltmeter zijn gezekerd op 5 ampère. Ze maken een 'stripping quick splice' zodat je geen fabrieksdraden hoeft door te knippen.

#20 ·
@Yracy, achterlicht lijkt de zekering te delen met het remlicht. Daarom wil ik geen voeding delen van de kentekenplaatbedrading en heb ik in plaats daarvan een relais besteld, zoals u deed.

Voor mijn nette led-kentekenplaatverlichting zal ik stroom aftappen van de geschakelde 4,73v-connector onder de stoel, zoals @manodidio deed.

Ik denk dat dit de beste oplossingen zijn voor veilige geschakelde stroom (geen stroomverbruik van de batterij als het contact is uitgeschakeld):
1. Extra stroom = relais van de batterij met behulp van de originele kentekenplaatdraad voor geschakelde stroom.
2. Aftermarket nette led-kentekenplaat = ongebruikte geschakelde 4,73v-connector onder de stoel.

Bedankt voor jullie hulp!

#22 ·
Ik heb mijn mod goed gedaan dankzij de hulp van dit forum! :)

Stapsgewijze instructies:
1. SAE-connector met ingebouwde zekering aangesloten op de batterij (zoals een Battery Tender-oplaadkabel).
2. 12v 4-pins autorelais (meestal 15A).
3. Draad aftakking van kentekenplaatdraad (rode draad, positief) toegankelijk vanaf onder de passagiersstoel.
4. 12v accessoirekabel (zoals usb-oplader).
5. Sluit alle draden aan op het relais:
a. Pin 87: #4 Pos draad
b. Pin 85: #1 & #4 Neg draden
c. Pin 30: #1 Pos draad
d. Pin 86: #3 draad

Indien correct uitgevoerd, wordt uw accessoire gevoed wanneer de ontsteking wordt ingeschakeld en vice versa.
Bij problemen blaast de zekering op uw SAE-connector door en voorkomt kortsluiting. Geen schade aan uw fietszekeringen (bijv. achterlicht).

Dit is de weg

Attachments

#24 ·
Ik heb een 4-pins relais van 12 V 20 A gekocht bij een plaatselijke autozaak voor $ 4. Ik neem aan dat je een Ninja 400 OEM-relais kunt krijgen, maar het is duurder en voor mij is het gemakkelijker om het in de plaatselijke winkel te halen.

Attachments

#30 · (Edited)
Bedankt, ik wil zichtbaar zijn. Ja, ze kunnen als richtingaanwijzers worden gebruikt, ik heb ook amberkleurige, oftewel gele, gezien. Ik heb deze een tijdje gehad, ze zijn van goede kwaliteit. Plak ze met de meegeleverde 3M-tape vast, wikkel ze met elektriciteitstape en gebruik dan een föhn gedurende een minuut of 2 op ongeveer een centimeter afstand, verwijder de elektriciteitstape en ze blijven op hun plaats.

#32 ·
@haofrank

Ik heb een aftakconnector (bijgevoegde afbeelding van de connector) gebruikt op de kentekenplaatdraad (rode draad) onder de passagiersstoel.

In mijn opstelling is dat de groene draad die de kentekenplaatdraad verbindt met het relais, zoals in mijn bericht #22:
12v accessoires voor Z400?

Als er stroom staat op de kentekenplaatdraad (sleutel omgedraaid), activeert dit het relais (klikgeluid) om uw usb-oplader in te schakelen.

Attachments